Links

Zoek een verkoopvestiging en onderhoudsleverancier


Zoek

CompAir voor uw industrie

Op deze pagina vindt u drie uiteenlopende toepassingen van compressoren om het brede gamma gebruiksmogelijkheden ervan toe te lichten.

#1-Zuigercompressoren met hoge druk
CompAir supersonisch
- Tot voor kort was het engineeringdepartement van de universiteit van Leicester in het Verenigd Koninkrijk de trotse eigenaar van een HCSA9 Reavell compressor. Peter Barwell van het departement zei dat hij altijd onder de indruk geweest is van de 40 jaar oude eenheid en de servicereputatie van CompAir.

De bouw van een nieuw onderzoekscentrum en de groeiende onbeschikbaarheid van onderdelen voor de HCSA9, betekende echter dat de tijd was aangebroken om hem te vervangen. Met de vereiste 157 m3/h bij 1000 psig, in gedachte, stelde CompAir de pas gelanceerde 5337 compressor voor als nieuwe luchtbron voor het de drie windtunnels van het departement.

 

windtunnel De sub- en supersonische wind tunnels die tussen 0,5 en 1,2 Mach draaien, dienen voornamelijk om turbineschoepen te testen. Als onderdeel van hun derdejaarsproject, meten de studenten de schokgolven rond de turbinebladen met camera’s, hittedraadanemometers en andere middelen.

 

De windtunnels worden ook gebruikt voor het testen van de kleppen op olieplatformen in de Noordzee. Het totaalpakket dat in 2005 besteld werd, bestaat uit een 5337 luchtcompressor, filtersysteem, condensaatcollector en adsorptiedroger met een dauwpunt van –40ºC. De droger is een belangrijk onderdeel van het totaalpakket omdat hij de putcorrosie tegengaat die veroorzaakt werd door het vocht in de lucht dat de modellen in de windtunnel tegen hoge snelheid raakte.

Er worden acht luchtketels gevuld met een totaalvolume van 7m3, voldoende voor de windtunnels. Elke luchtketel heeft een diameter van ongeveer 600 mm en is drie meter lang. De twee verticaal liggende sets van vier ketels zijn ongeveer 12 m hoog. Het vullen van lege ketels neemt minder dan 3 uur in beslag.

#2-Hydrovane Compressoren
Doodstil – Stilte is niet iets dat je gewoonlijk associeert met pretpark attracties maar de stille Hydrovane compressoren helpen de spanning op te drijven in de nieuwe verbeterde Tomb Blaster attractie in Chessington World of Adventures in Surrey in het Verenigd Koninkrijk. Tomb Blaster is een interactief avontuur vol actie in het ‘Forbidden Kingdom’ van Chessington. Tijdens hun spannende rit door het graf moeten de bezoekers in lege mijnkarretjes, gewapend met laserpistolen vechten tegen de eeuwenoude inwoners van het graf.

tomb blaster in Chessington Hydrovane en de CompAir distributeur PSI uit Crawley, verzorgen het onderhoud van het uitgebreide gamma pneumatische machines in het pretpark. Tijdens een routinebezoek merkte onderhoudstechnicus Mike Green op dat de zuigercompressoren van de Tomb Blaster karretjes veel lawaai maakten.

Hij vertelt: “De veiligheidsbars van de karretjes werken met perslucht maar de zuigercompressoren die deze perslucht leveren waren, hoewel effectief, heel lawaaierig wat niet echt bijdroeg tot een echte graf sfeer. Wij stelden voor om een Hydrovane model, de HV01, eens te proberen. Het resultaat was een verbetering met 100% . Het Chessington team was zo onder de indruk dat ze nog vijf machines kochten zodat alle karretjes van de attractie omgebouwd konden worden.”

#3-Roterende schroefcompressoren
Jaguar rijdt hoge persluchtkosten van de baan -
Jaguar Cars, de bouwer van luxewagens, bespaarde een aanzienlijk bedrag door hun zuiger compressoren te vervangen door de meer efficiënte combinatie van compressoren met vaste en variabele snelheid van CompAir.

Jaguar car Deze beslissing werd genomen na de analyse van het energieverbruik van de bestaande compressoren in het Whitley Engineering Centre van Jaguar . Hoewel ze al 18 jaar oud waren, waren de zuigercompressoren nog heel betrouwbaar in het leveren van lucht voor een aantal verschillende functies in de ontwerp- en ontwikkelings site van Jaguar in Whitley, Coventry.

Wetende dat er 3.000 mensen in dit centrum werken, is het niet verwonderlijk dat het persluchtsysteem voor een flink aantal verschillende algemene functies moet dienen waaronder transport banden en pneumatisch gereedschap. Omdat het systeem zo betrouwbaar was, stelde men zijn prestaties niet in vraag tot een van onze distributeurs tijdens een routine onderhoud opperde dat een nieuwer systeem de energiekosten behoorlijk zou kunnen verlagen.

Jaguar fabriek Whitley Coventry Hoewel het Whitley Engineering Centre van Jaguar (links) geen grote hoeveelheden perslucht nodig heeft, moet de perslucht wel de klok rond beschikbaar zijn, waardoor het systeem dus ononderbroken draait.

 

We wezen hun erop dat het bestaande systeem simpelweg energie verspilde omdat het voortdurend de output genereerde die nodig is voor de piekmomenten, zelfs wanneer er minder lucht nodig is. Om dit te bewijzen, werden de gegevens van het systeem geanalyseerd. Deze toonden aan dat een nieuw systeem serieuze besparingen kon opleveren. Het bespaarde bedrag was zo groot dat Jaguar geen seconde twijfelde over de vervanging. Zoals alle grote energieverbruikers, ging het bedrijf gebukt onder de steeds groter wordende elektriciteits facturen die met wel 50% waren gestegen. Het was dus een doordachte zakelijke beslissing om deze kosten te beperken en manieren te bekijken om energie te besparen als onderdeel van hun milieuverantwoordelijkheid.

Het aanbevolen systeem was een combinatie van een CompAir L45SR compressor met snelheidsregeling en twee L37 machines met vaste snelheid met een SmartAir intelligent regelsysteem. De SmartAir controller analyseert doorlopend de vraag naar perslucht en past op grond daarvan de systeemconfiguratie aan zodat die precies de gewenste vraag levert. Bij Jaguar zorgt de snelheidgeregelde compressor voor de basisvoorziening met zijn snelheidsgeregelde reluctantieaandrijving die zich afstemt op de veranderende vraag naar perslucht tijdens de werkdag. Pas wanneer de vraag een piek bereikt, worden de compressoren met vaste snelheid geactiveerd om de extra output te leveren.

Het pakket bevat ook een statische olie/waterscheider van de CS serie van CompAir. Dit essentiële onderdeel dient om te voldoen aan de milieuwetgeving die eist dat het oliegehalte in condensvocht wordt teruggebracht naar de wettelijke limieten. Door het verzamelde condensvocht van olie te zuiveren, kan een grotere hoeveelheid zuiver water – tot 99,9% van het totale condensvocht – veilig in het milieu geloosd worden. Met het CompAir Assure Plus onderhoudsplan profiteert Jaguar ook van een aanzienlijk kleinere jaarlijkse onderhoudskost, bijna de helft zelfs. Samen met de lagere energiekosten zullen deze besparingen de installatie in minder dan twee jaar terugbetalen.

CompAir - Intelligent Air Technology